Strona 1 z 3

Wentylator Chłodnicy

PostNapisane: czwartek, 10 kwietnia 2008, 13:47
przez jgk
Renault Kangoo 1.4 1998 r,180 tys km.
Juz w jednym problemie z tzw brzeczeniem przekaznika kierunkowskazow mi pomogliscie , licze ze i te zagadke moze uda sie przy Waszej pomocy rozwiazac :)

Nie wlaczał mi sie wentylator chłodnicy, wiec temperatura w korkach szła dos wysoko w góre.
Pierwszy moj typ to awaria czujnika temperatury. Jak sis okazało jest on sprzezony ze wskaznikiem na zegarach.
Po rozłaczeniu wtyku na czujniku wiatrak przy pracujacym silniku sie wlacza, wiec pomyslałem ze to czujnik. Kupilem nowy czujnik (80 zł) i....... dalej mam te same objawy, czyli temp. w gore a wiatrak sie nie kreci.
No i co teraz robic dalej ? Gdzie szukac awarii?

Re: Wentylator Chłodnicy

PostNapisane: czwartek, 10 kwietnia 2008, 16:53
przez branio
Jeśli wskazówka nie przekracza czwartej kreski to ma prawo się nie włączać.

Re: Wentylator Chłodnicy

PostNapisane: czwartek, 10 kwietnia 2008, 17:33
przez Lucass
Jeżeli nie masz gazu (a nawet jeżeli masz to też) sama jazda w korkach przy obecnych temperaturach to jeszcze nie powód do przekraczania max temperatury. Ja bym sprawdził termostat. Jeżeli sie nie otwiera w zadanej temperaturze (89-90*C) to nie puszcza płynu na pełny układ w tym chłodnicę. Więc czujnik nie "czuje" bo płyn w chłodnicy jest chłodniejszy. Sprawdź przy dobrze zagrzanym silniku temperaturę węża doprowadzającego płyn do chłodnicy od termostatu.
:)

Re: Wentylator Chłodnicy

PostNapisane: czwartek, 10 kwietnia 2008, 17:51
przez jgk
Autko jest bez gazu i bez klimy.
Termostat sie otwiera , bo widac jak po uruchomieniu rosnie temeratura , potem po otwarciu termostatu lekko opada i zostaje na stałym poziomie. Z reszta i weze i chłodnica sa gorace , wiec otwarty jest główny obieg.
problemem jest moim zdaniem sterowanie właczaniem wiatraka, ale ze jest ono z komputera wiec nie wiem co dalej szukac
czy po drodze mo jakis przekaznik?

Re: Wentylator Chłodnicy

PostNapisane: czwartek, 10 kwietnia 2008, 22:10
przez Lucass
Nie ma.
Jeżeli czujnik byłby uszkodzony wiatrak chodziłby cały czas (taki patent ;) ) Wniosek z tego, że albo wszystko jest ok albo zwariował komp
Ewentualnie styki.
"Jest to czujnik podwójny o ujemnym współczynniku temperaturowym rezystancji. Pierwszy przekazuje sygnał napięcia do ECU (styki 13 i 73), który włącza w zestawie lampkę ostrzegającą o przegrzaniu silnika, włącza wentylator oraz optymalizuje kąt wyprzedzenia zapłonu i skład mieszanki. Drugi przekazuje w sposób ciągły sygnał napięcia do wskaźnika temperatury w zestawie wskaźników."
To o megance ale z tym samym silnikiem :)

Re: Wentylator Chłodnicy

PostNapisane: piątek, 11 kwietnia 2008, 10:01
przez jgk
No to dalej nic nie wiem. ostatecznosc to uszczelka pod glowica, ale raczej objawy nie wskazuja na to

Re: Wentylator Chłodnicy

PostNapisane: piątek, 11 kwietnia 2008, 13:04
przez Rafal1504
Dowiedz się przy jakiej temperaturze powinien włączyć się wentylator, czasem jest to temp. około 100 stopni, tak więc musisz mieć pewność że temperatura jest powyżej 100 stopni, bo być może wszystko jest ok, a ty nie potrzebnie się martwisz, u mnie jest cyfrowy wskaźnik i jak do tej pory (auto mam od listopada) miałem max 4 kreski, a w sumie jest ich 9, tak więc wentylator nie miał okazji zadziałać.
Pozdrawiam

Re: Wentylator Chłodnicy

PostNapisane: piątek, 11 kwietnia 2008, 13:37
przez Lucass
Moja literatura nic nie mówi o temperaturze włączenia wentylatora ale podaje wartości rezystancji :
20*C 3060-4045 omów
40*C 1315-1600 omów
80*C 300-370 omów
90*C 210-270 omów
napięcie na stykach B1 i B2 - 5V
BTW w instrukcji odpowietrzania silnika aby włączył się wentylator trzeba silnik przez kilkanaście minut utrzymywać na 2500 obr/min

Re: Wentylator Chłodnicy

PostNapisane: piątek, 11 kwietnia 2008, 13:40
przez MK
Ja przez prawie 2 lata nie pamiętam czy w ogóle wentylator sie włączył, lub wskaźnik poszedł wyżej niż 3/4.

Re: Wentylator Chłodnicy

PostNapisane: sobota, 12 kwietnia 2008, 14:42
przez czubcia
Lucass napisał(a):Nie ma.


Czy oby na pewno nie ma przekażnika ? U mnie jest. Nie wiem jak w innych modelach, nigdy nie sprawdzałem. Nie bardzo chce mi się wierzyć by kompurer bezposrednio załączał wentylator, zazwyczaj własnie komputer steruje przekażnikiem który załacza wentylator. We wszystkich znanych mi schematach elektrycznych układu chłodzenia przekażnik wystepował.

Jaki symbol ma ten silnik ?

Załączenie się wentylatora przy braku sygnału z czujnika do komputera to jak najbardziej normalne. Komputer uznaje że czujnik jest uszkodzony i "dmuchając na zimne" woli załączyć wentylator, tak na wszelki wypadek.
Myślę że błędne jest twierdzenie Lucassa "Jeżeli czujnik byłby uszkodzony wiatrak chodziłby cały czas". Właściwiej będzie powiedzieć: jeśli komp nie dostanie sygnału z czujnika to wentylator będzie chodził. Jeśli czujnik będzie uszkodzony i bedzie podawał zły sygnał komp nie włączy wentylatora. Tak mi się wydaje.