Dostawczak - z czym to się je?

Napisane:
sobota, 13 marca 2010, 22:34
przez Jacoob
Cześć,
Mam takie oto pytanie do znawców tematu otóż mój szef planuje zakup Kangura i chciałby odliczać paliwo oraz VAT.
Czy jest możliwa rejestracja Kangura z dwoma rzędami siedzeń oraz z kratką jako dostawczaka?
(czy raczej tylko jeden rząd siedzeń i kratka?). Jakie są kryteria?
p.s
Oczywiście jestem zielony w temacie...
Z góry dziękuję za pomoc.
Re: Dostawczak - z czym to się je?

Napisane:
niedziela, 14 marca 2010, 06:46
przez michalxtreme
Głównymi instytucjami, jakie musimy odwiedzić jest Urząd Skarbowy, w którym należy przedłożyć opłaty z tytułu umów kupna-sprzedaży, fakturę lub orzeczenie Sądu o nabyciu spadku (w tym wypadku danego samochodu) oraz Wydział Komunikacji. Kolejność wizytacji tych dwóch urzędów jest dowolna, jednak w przypadku Urzędu Skarbowego na przedstawienie stosownych danych mamy zaledwie 14 dni od momentu zakupienia pojazdu. Z kolei na załatwienie formalności w Wydziale Komunikacji mamy dni 30.
Do zarejestrowania pojazdu niezbędne jest wypełnienie specjalnego wniosku (znajdziemy go w Wydziale Komunikacji), na podstawie którego urząd rozpocznie proces rejestracji samochodu. W przypadku samochodów zakupionych w granicach Polski Wydział Komunikacji wymaga przedstawienia następujących dokumentów:
- dowód własności pojazdu (faktura, rachunek, umowa sprzedaży, darowizny, zamiany, orzeczenie Sądu itp.),
- dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym lub decyzja o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu,
- karta pojazdu - jeśli została wydana,
- ważna polisa ubezpieczeniowa OC,
- dowód osobisty, a w przypadku osób prawnych dodatkowo - wypis z właściwego rejestru.
Należy także pamiętać o zwrocie dotychczasowych tablic rejestracyjnych.
Jeżeli natomiast dokonujemy zmiany homologacji samochodu z ciężarowego na osobowy w celu dokonania zmiany rodzaju pojazdu lub zmiany przeznaczenia samochodu należy dostarczyć do Wydziału Komunikacji następujące dokumenty:
- fakturę za dokonanie zmiany konstrukcyjnej pojazdu wystawioną przez firmę do tego uprawnioną,
- oświadczenie firmy dokonującej zmiany rodzaju pojazdu mówiące o dokonanych zmianach,
- potwierdzony za zgodność z oryginałem REGON firmy dokonującej zmiany rodzaju pojazdu potwierdzający jej uprawnienia w tym zakresie oraz
- wymienione już wcześniej dokumenty rejestracyjne, a więc: dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, tablice rejestracyjne, ważną polisę OC.
Nigdzie nie jest ustalone to o co pytasz. Jeżeli pojazd ma taki układ siedzeń(wraz z kompletem pasów dla tych siedzeń) i jest zaopatrzony w przegrodę pełną lub kratę działową mocowaną na stałe(stabilnie) to nie ma przeciwskazań do zarejestrowania go jako ciężarowy(bo o tym rozmawiamy).I PODOBNO część bagażowa musi być większa od części osobowej. Chyba przepis dawno się zmienił i wszedł w życie. Nie wiem też czego ten przepis dotyczy, czy jakiegoś bezpieczeństwa czy np podatku VAT. Być może jest to tak (ale to tylko moje wydumanie i gdzieś zasłyszane), że jak masz luk bagażowy mniejszy od osobowego, to nie odliczasz VATu od paliwa. Jak masz większy to odliczasz.Czy to z tym związane nie wiem. Jak mówiłem to tylko moje wydumanie. Zadzwoń może do wydziału komunikacji i do jakiejś skarbówki. Powinni jakiś trop podać.A najlepiej podjedź do SKP i tam się dowiesz od A do Z.
W trakcie sprawdzania przez urząd historii samochodu otrzymuje się tablice wraz z tymczasowym dowodem (tzw. miękki), który należy oddać w momencie odbierania stałego dowodu rejestracyjnego.
Pojazd rejestruje starosta właściwy dla miejsca zameldowania nowego właściciela samochodu. Koszt całkowity rejestracji, po uwzględnieniu wszystkich wymaganych dokumentów, wykupieniu nalepek kontrolnych i legalizacyjnych, wykupieniu tablic i dowodów powinien wynieść ok. 170 zł. Wydatek może się zwiększyć o 75 zł w momencie, kiedy nie posiadamy karty pojazdu. Jeżeli natomiast posiadamy auto zabytkowe, które ma zostać wyposażone w żółte tablice trzeba za takie „numery” zapłacić dodatkowo 100 zł. Istnieje możliwość wygrawerowania tablicy specjalnej z dowolnymi literami i numerami (maksymalnie pięć znaków). Cena takich tablic rejestracyjnych wynosi 1000 zł.
W przypadku nabycia auta zarejestrowanego wcześniej w tym samym powiecie, zaopatrzonego w "białe" tablice (unijne) nie ma konieczności wymiany tych tablic i wnoszenia stosownej opłaty. Jedynie trzeba przedłożyć tablice rejestracyjne w celu zmiany znaku legalizacyjnego.
Re: Dostawczak - z czym to się je?

Napisane:
niedziela, 14 marca 2010, 09:54
przez Szumak
Mnie się wydawało, że od 1 stycznia 2010 zniesiono możliwość odliczenia VAT od paliwa i pozostaje tylko do odliczenia VAT od zakupu... ale szukaj, może się mylę.
Re: Dostawczak - z czym to się je?

Napisane:
niedziela, 14 marca 2010, 10:06
przez andrew83
Ja w obu kangurach mam kratkę, z tym że jeden zarejestrowany jako osobowy, a drugi jako ciężarowy (oba mają 2 rzędy siedzeń), tylko że nie korzystam z odliczenia, bo nie mam firmy. Więc taką wersje możesz rejestrować jako dostawczy. Co do odliczenia paliwa to powinien coś wiedzieć a-kwiaty, bo taką wersje posiadał.
Wychodzi na to że jeszcze można odliczyć
http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly ... staje.html
Re: Dostawczak - z czym to się je?

Napisane:
niedziela, 14 marca 2010, 11:10
przez MaciekR4
żeby odliczać paliwo od Kangoo musisz kupić Kangoo z homologacją ciężarową (nawet z 2 rzędami siedzeń)...kupić go musisz na FV - sama umowa nic nie pomoże, bo nie jest dokumentem umożliwiającym odliczenie Vat'u...z FV na auto idziesz bezpośrednio do wydziału komunikacji - skarbowy omijasz, bo FV masz w kosztach i podatek rozliczysz w odpowiednim terminie (do 25-go każdego miesiąca)
Re: Dostawczak - z czym to się je?

Napisane:
niedziela, 14 marca 2010, 12:57
przez gre81
teoretycznie nawet nie musisz mieć żadnej kratki tylko homologację taką zapewne wystawi ci okręgowa stacja obsługi wbiją ci vat 1 w dowód i wydadza zaświadczenie które musisz dostarczyć do właściwego urzędu skarbowego - ważne dopiero od tego momentu możesz odliczać vat od paliwa przy zakupie auta radzę szukać odrazu szukać takiego auta ale pamietaj samo vat 1 nie obliguje do odliczenia Ważne jest to zaświadczenie ze stacji okręgowej - tzw badanie techniczne
Re: Dostawczak - z czym to się je?

Napisane:
niedziela, 14 marca 2010, 17:00
przez Szumak
Homologacji nie wystawia okręgowa stacja obsługi. Wystawia ją producent/importer samochodu. Teoretycznie jest możliwe uzyskanie homologacji do samochodu bez niej ale jak się kiedyś dowiadywałem, to koszt i kłopot był ogromny.
Dobra, trochę poszperałem odnośnie wymagań, które trzeba spełnić by dostać VAT-1, i tak:
I. Podstawa prawna:
* Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.Nr 108, poz.908 z 2005 r. z późn.zm.),
* Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 z 2004 r. z późn.zm.),
* rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów ( Dz.U.Nr 186, poz.1322 z 2007 r.z późn. zm.),
* rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 27 września 2003 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach ( Dz.U.Nr 137, poz.968 z 2007 r.z późn. zm.),
* rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U.Nr 227, poz.2250 z 2003 r. z późn. zm.).
II. Wymagane dokumenty:
Wypełniony wniosek oraz:
1. Dowód rejestracyjny pojazdu;
2. Karta pojazdu, jeżeli była wydana;
3. Zaświadczenie o wykonanym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu, wystawione przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów, potwierdzające, iż pojazd spełnia określone niżej warunki:
* jest pojazdem samochodowym mającym jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanym na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju wielozadaniowy, van,
* jest pojazdem samochodowym, mającym więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi, pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu, a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu, przeznaczonej do przewozu ładunków,
* jest pojazdem samochodowym, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków,
* jest pojazdem samochodowym, który posiada kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków, jako konstrukcyjnie oddzielny element pojazdu;
4. pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę (za wyjątkiem reprezentowania osoby prawnej przez swoje uprawnione organy lub prokurenta);
5. Dowód tożsamości;
6. Dokument potwierdzający zawarcie umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC lub dowód opłacenia składki za to ubezpieczenie.
Re: Dostawczak - z czym to się je?

Napisane:
niedziela, 14 marca 2010, 22:36
przez Jacoob
Dziękuję bardzo za wyczerpujące odpowiedzi, które generalnie rozjaśniły sytuacje.
Nic tylko teraz działać

Re: Dostawczak - z czym to się je?

Napisane:
wtorek, 16 marca 2010, 19:44
przez marcin1171
Odliczam VAT od paliwa w kangoo 5 os. z kratką.
Przerabiałem temat ze swoją księgową przed zakupem autka.
Aby w chwili obecnej mieć taką możliwość musisz mieć w ręku wyciąg ze świadectwa homologacji.
Nie musisz jeździć na przegląd ani wbijać żadnych adnotacji do dowodu.
Nawet jeśli nie masz tego papierka a auto wyjechało z salonu jako ciężarowe możesz poprosić w Renault Polska o kopię (koszt z tego co się orientowałem ok. 100zł.)
Jeśli nie masz wyciągu ze świadectwa homologacji to VAT od paliwa możesz odliczyć tylko od autka 2 os po uzyskaniu na stacji diagnostycznej zaświadczenia że pojazd spełnia wymagania ustawy a następnie po wbiciu do dowodu odpowiedniej adnotacji.