Strona 1 z 2

Uszczelnianie skrzyni biegów

PostNapisane: sobota, 2 kwietnia 2011, 20:57
przez MiGo
Cześć,
dzisiaj przy zmianie kół na letnie okazało się że mam ufajdaną olejem dźwignię wybieraka lub sterowania sprzęgłem, która jest od spodu skrzyni.
Niestety nie mam rysunków złożeniowych JB1 i jedyne czego się mogę domyślić, to jest to że mogła puścić jakaś gumka uszczelniająca trzpień wchodzący od spodu do wnętrza skrzyni. (mało lub brak oleju -> trochę buczy powyżej 90 kmh)
Czy naprawa tego będzie wiązała się ze zdejmowaniem skrzyni (gumka mocowana od środka), czy też da się zrobić na kanale?

Mogę jeszcze dolewać oleju przekładniowego, ale chwilowo na stanie mam 80w90 (lotos API5) który używałem we Fiacie. Czy ktoś może wlewał do swojej skrzyni gęstszy olej niż zaleca producent? (Nie chcę lać drogiego Elfa do cieknącej skrzyni).

Pozdrawiam

Michał

Re: Uszczelnianie skrzyni biegów

PostNapisane: niedziela, 3 kwietnia 2011, 09:16
przez Szumak
Trzeba rozpołowić skrzynię, naprawa nie warta krótkotrwałego efektu, chyba, że sam chcesz to robić (koszt warsztatowy to około 800zł jak mi kiedyś wyliczyli).
Olej do skrzyni wg książki to: TRANSELF TRJ 75W80, obecnie dostępny jego odpowiednik.
Wyciek nie jest duży, na początku sprawdzałem poziom przy każdej okazji, teraz po prostu jeżdżę i się tym nie przejmuję - dolewać nie musiałem.

Re: Uszczelnianie skrzyni biegów

PostNapisane: niedziela, 3 kwietnia 2011, 12:34
przez Lucass
Trwała przypadłość kangurów. Szkoda walczyć z wiatrakami.
Wyciek jest zwykle na tyle nieznaczny, że szkoda zwracać sobie głowę i drenować kieszeń.
No chyba, że kangur znaczy teren ;)

Re: Uszczelnianie skrzyni biegów

PostNapisane: niedziela, 3 kwietnia 2011, 18:45
przez MiGo
Szumak napisał(a):Trzeba rozpołowić skrzynię...
Olej do skrzyni wg książki to: TRANSELF TRJ 75W80, obecnie dostępny jego odpowiednik....

No i tego się spodziewałem. Jeśli wymiana łożyska w piaście nie będzie rozwiązaniem, to wtedy zlecę to komuś do roboty (nie mam warunków do wyciagania skrzyni w garażu i naprawy łożyskowania dyfra). W przeciwnym razie będę dolewał.

Co do oleju 80w90: internet przetrzepałem, i znalazłem skrajne opinie, od: "lać", przez "lać, ale sie nie zdziw jak będzie haczyć", po "zarżniesz skrzynię" (reakcja elementów mosiężnych z dodatkami jakie są spotykane w 80w90).

Mały off-topic:
Poza tym chętnie spotkałbym się z głównym konstruktorem auta, bo im dłużej mam kangura, to widzę że to generalnie "wesoła tfurczość" przy winie.
1. Opel & Daewoo przewidują konieczność demontażu skrzyni w zasadzie gdy trzeba naprawiać skrzynię lub uszczelnić silnik. Wymianę sprzęgła w tychże autach można zrobić bez rozbiórki (wykręcany trzpień wałka - nie potrafię opisać, ale wystarczy jedną śrubkę ruszyć pod deklem mechanizmu 5-tego biegu). Naprawa dyferencjału (łożyskowanie) również jest do zrobienia na samochodzie (zdjęcie półosi i odkręcenie pokrywy).

2. Mechanizm wybieraka usytuowany od dołu, to błąd w założeniach projektowych - Fiat, Opel, Daewoo ma wszystko od góry przez co nie ma problemów "lekkich wycieków" w razie wyrobienia uszczelniacza.

3. Silnik wyjdzie tylko dołem. Może we Francji podnośnik to standard, ale aby coś "dłubnąć" to trzeba auto wręcz patroszyć (sanki). Wiem że można silnik wyciągnąć górą po jego przekręceniu, ale po co ta ekwilibrystyka.

Wczoraj miałem ochotę go wystawić na sprzedaż, bo mnie już dobił tymi przeciekami (pada też uszczelka miski olejowej - ubytek 300 ml/10 000km). Stary Fiat tak nie "znaczył terenu" jak ten Gamoń...
Tyle narzekania.

Michał

Re: Uszczelnianie skrzyni biegów

PostNapisane: środa, 4 maja 2011, 11:22
przez Filip
Podczepię się do tematu... jeśli można.
W kangurku cieknie olełum z wybieraka :? Nie chciał bym zajeździć skrzyni więc pytam: gdzie i jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni? Gdzie się dolewa?
Jak na razie znajomy mechanik wyjechał więc pytam Was. :D

Re: Uszczelnianie skrzyni biegów

PostNapisane: środa, 4 maja 2011, 16:33
przez Szumak
zrzut_ekranu-4.jpg
zrzut_ekranu-4.jpg (13.82 KiB) Przeglądane 2174 razy

Napełniasz i sprawdzasz przez ten otwór. Korek jest dostępny od przodu samochodu, wygodnie jest mieć kanał ale nie jest to konieczne.

Re: Uszczelnianie skrzyni biegów

PostNapisane: środa, 4 maja 2011, 18:49
przez Lucass
Dobrze żeby samochód stał na płaskim.
korek skrzyni 1,4.jpg
korek skrzyni 1,4.jpg (44.34 KiB) Przeglądane 2167 razy

Re: Uszczelnianie skrzyni biegów

PostNapisane: środa, 4 maja 2011, 21:44
przez Filip
Cudownie!!! Wielkie dzięki. Wiedziałem że mogę na was liczyć. Niestety chyba czeka mnie wypatroszenie skrzyni... zaczyna znaczyć teren :oops:

Re: Uszczelnianie skrzyni biegów

PostNapisane: środa, 4 maja 2011, 22:18
przez slay
Zamontuj osłonę pod silnik, na jakiś czas pomoże ;)

Re: Uszczelnianie skrzyni biegów

PostNapisane: wtorek, 5 lipca 2011, 22:56
przez PaNoRaMiX
Podepnę się pod temat.
W moim zwierzaku ciekła osłona przegubu. Przy jej wymianie i spuszczeniu oleju ze skrzyni zauważyłem że olej jest mętny i białawy więc pomyślałem że zawilgocony więc go wymienię (bo biegi też przestały wskakiwać jak dawniej, szczególnie w zimę jak auto było nierozgrzane). Wlałem książkowego Elfa 75W80 i po zaledwie 10 km jazdy próbnej biegi zaczęły haczyć, potem ciężko było w ogóle ruszać wajchą. Zawróciłem i wylałem nowy olej ze skrzyni. Zmienił on kolor ze złotego przezroczystego na mętny brązowy! Wlałem z powrotem stary olej póki co i skrzynia znów chodzi. Ogólnie to ten nowy olej po rozsmarowaniu na placach wydaje się w dotyku bardziej szorstki podczas gdy ten stary jest gładki. Dodam że olej mam z dwóch sklepów bo mieli tylko opakowania po 0,5 litra i w jednym brakło to pojechałem do drugiego.
Jakieś pomysły skąd taka lipa po zmianie oleju? Boję się czy nowy olej nie wyczyścił zanadto jakiś osadów ze skrzyni :-/ Dodam że auto ma zaledwie 130 kkm, reszta jak w moim podpisie.