Strona 1 z 1

Dayton D110 - kierunek zakladania dobrze czy źle ?

PostNapisane: środa, 5 września 2012, 12:45
przez alien1987
Witam mam problem z tymi oponkami, zakładał je wulkanizator dla mojej mamy niestety ja sam nie mogłem przy tym być. Problem polega na różnym kierunku toczenia :

Od strony kierowcy przód i tył strzałka zółta na obrazku - czyli łuk wygięty do tyłu w bieżniku
Od strony pasażera przód i tył strzałka czerwona na obrazku - czyli łuk wygięty do przodu w bieżniku

Czy zmieniać teraz aby wszystkie miały tak samo czy to nie ma różnicy ?
Na oponie nie ma strzałek kierunku, napisów out czy in, oznaczeń stron...

Re: Dayton D110 - kierunek zakladania dobrze czy źle ?

PostNapisane: środa, 5 września 2012, 13:16
przez 006
Myślę, że po przeczytaniu tego sam zrozumiesz :)


Montaż opon asymetrycznych
Opony asymetryczne podobnie jak opony kierunkowe wymagają specyficznego, fachowego montażu. Jednak zasady są całkowicie odmienne. W przypadku opon kierunkowych istotne jest zachowanie kierunku rotacji, zaś opony asymetryczne muszą być montowane właściwą stroną na zewnątrz .
Jest to w sposób wyraźny oznaczone na boku opony przez napis OUTSIDE, SIDE FACING OUTWARDS, MOUNT THIS OUT SIDE. Warto podkreślić, że treść może być zapisana językiem innym niż angielski, w zależności od producenta. Patrz zdjęcie poniżej.
Bardzo często boki strony wewnętrznej i zewnętrznej opony różnią się miedzy sobą wyglądem. Szata graficzna strony zewnętrznej jest zwykle bogatsza, zawiera więcej elementów. Strona wewnętrzna zawiera jedynie oznaczenie marki i elementy konieczne ze względu na wymagania prawne i zasady panujące u danego producenta.
Z reguły, cywilne opony asymetryczne nie są kierunkowe, kierunek ich toczenia jest nieistotny. Gdyby opony asymetryczne miałyby dodatkowo być kierunkowe, to należałoby kupować po dwie pary opon na lewą i prawą stronę samochodu. Z racji uciążliwości tego rozwiązania dla klientów, dystrybutorów i producentów, bywa ono stosowane jedynie w przypadku opon o najwyższych osiągach i w przypadku opon do sportów samochodowych. Bieżniki opon cywilnych są w taki sposób zoptymalizowane, że pomimo tej pozornej kierunkowości zapewniają pełnię osiągów bez konieczności zachowania kierunku toczenia. Krótko mówiąc, dominująca jest w nich funkcja asymetryczna, a nie kierunkowa. Poniższe ilustracje pokazują jak wyglądają przykładowe opony asymetryczne zamontowane na samochodzie.


Źródło: http://www.opony.com.pl/artykul/opona-a ... na/?id=974

Re: Dayton D110 - kierunek zakladania dobrze czy źle ?

PostNapisane: środa, 5 września 2012, 13:27
przez alien1987
Kolego dayton d110 jest oponą symetryczną a nie asymetryczną ;0

Re: Dayton D110 - kierunek zakladania dobrze czy źle ?

PostNapisane: środa, 5 września 2012, 13:46
przez alien1987
Strona :
http://www.oponeo.pl/artykul/jakie-opon ... on-letnich
podaje iż :
"Bieżnik symetryczny to taki, w którym obie połowy bieżnika są identyczne, dlatego montować je można w dowolny sposób. Podstawową zaletą opony ze wzorem bieżnika symetrycznym jest jej wysoki komfort akustyczny. Bieżnik symetryczny, jeśli występuje......."

Wymienione modele takich opon przez tą stronę to m.in. Dayton D110 więc chyba mogę jeździć

Re: Dayton D110 - kierunek zakladania dobrze czy źle ?

PostNapisane: środa, 5 września 2012, 15:18
przez senator
Zakładałem kiedyś te dayton i kierunek ich montażu nie ma znaczenia.

Re: Dayton D110 - kierunek zakladania dobrze czy źle ?

PostNapisane: środa, 5 września 2012, 15:22
przez Masaccio
Tak, przy nowych oponach tego typu nie ma to znaczenia, przy używanych może wystąpić tzw. ząbkowanie i wtedy lepiej zachować dotychczasowy kierunek toczenia.

Re: Dayton D110 - kierunek zakladania dobrze czy źle ?

PostNapisane: środa, 5 września 2012, 16:22
przez 006
Mój błąd, przepraszam za zamieszanie. Poprzedni post jest nie na temat.

Re: Dayton D110 - kierunek zakladania dobrze czy źle ?

PostNapisane: piątek, 7 września 2012, 01:12
przez pietrek
Na obrazku wyraźnie widać że jest to opona symetryczna. Moja wiedza z praktyk odbywanych z norauto jest taka że jeżeli nie jest asymetryczna ani kierunkowa to DOT(data produkcji) ma być wewnątrz koła. Dziwne no trochę bo przy upierdliwej kontroli ciężko jest zobaczyć czy przypadkiem nie jeździmy na starych oponach.