Strona 1 z 1

1,5dCi - sprzęgiełko klimatyzacji ( ? ) problem

PostNapisane: poniedziałek, 15 października 2012, 21:15
przez Mascot
Dzień Wam dobry, dla mnie troszkę mniej ...
Otóż, dzisiaj uwidoczniła się awaria mojej klimatyzacji, mianowicie ...
Skoczek zaczął wydawać z siebie ( konkretnie, przód, strona prawa ) dziwne dźwięki, przypominające tarcie dwóch metalowych elementów. Pierwsza diagnoza - blokujący się zacisk na tarczy. Podjechałem do znajomego, okazało się że źle trafiłem. Po chwili pogaduszek, znaleźliśmy problem - padło ( tutaj mogę pomylić nazwy osprzętu, za co z góry przepraszam ), sprzęgło sprężarki klimatyzacji. Klimatyzacja napędzana jest z paska alternatora, po włączeniu AC, toż to sprzęgło przenosi hmy .. moc ( ? ) do klimatyzacji, tak ?
Skoczek ma pod maską 1,5dCi, rocznik 2007, klima chyba w życiu nie była napełniana ( może raz :D ). Już w wakacje ( sierpień ) odczuwałem spadek jej wydajności.

Tutaj pytanko, jakie mogą być przybliżone koszta naprawy osprzętu, z wymianą jakich rzeczy się to wiążę ?
W swojej okolicy poszukam najprawdopodobniej zakładu który zajmuje się klimą ( w Dąbrowie Górniczej był chyba taki :roll: ).

Re: 1,5dCi - sprzęgiełko klimatyzacji ( ? ) problem

PostNapisane: poniedziałek, 15 października 2012, 22:12
przez czarek0402
Witam,
ja raczej stawiam,że pada sprężarka,jako całość.Nie wiem czy tylko łożysko przednie przy sprzęgle...zatarła,zużyła się już sprężarka.Kup nową,taniej zregenerowaną,raczej używanej ze szrotu to nie,wiadomo. Jak jest pusta to zalej ją odpowiednim olejem w ilości 120ml,w trakcie napełniania gazem(około 650ml) automat doda jeszcze 30ml oleju. Numer sprężarki spisz z tabliczki na niej. Poszukaj w necie. Wymień filtr cząstek stałych. Sprężarkę wyjmiesz od przodu,od strony chłodnicy klimatyzacji.
Powodzenia,daj znać.

Re: 1,5dCi - sprzęgiełko klimatyzacji ( ? ) problem

PostNapisane: wtorek, 16 października 2012, 10:50
przez pietrek
Hmm filtr cząstek stałych kojarzy mi się z DPF. Może poprawniej kabinowy filtr przeciwpyłkowy (z resztą jak kto woli) im bardziej zabrudzony tym wyższe ciśnienie tworzy się w układzie. Normalnie powinno być ok 7 bar. Mój filtr był praktycznie zatkany, ciśnienie dochodziło do 15 bar i padło sprzęgiełko na sprężarce. Są firmy które naprawiaja czy regenerują sprężarki ale musisz ją zdemontować i jeździć beż, więc i bez ładowania bo pasek jest wspólny z alternatorem. Ja zrobiłem tak: szrot gliwice ul. Pszczyńska (jak polecisz autostradą to kierunek tychy droga 44 ten pierwszy szrot po lewej) polecam jest tam duuuuuży wybór plombują i dają 2 tygodnie gwarancji rozruchowej kosztowało mnie to 300zl, dom, garaż, trzeba zdjąć przedni zderzak chyba że masz łapki jak chińczyk :D wtedy dojście łatwiejsze.
Dzielą cię tylko 4 śrubki mocujące. Tylko uważaj!!! nie wiem czemu ale ja myślałem ze nie ma już czynnika w układzie i odkręciłem przewody hihi. Sprawdzanie szczelności, czyszczenie, odgrzybianie, smarowanie i napełnianie na nowo kosztowało mnie 150zl plus oczywiście wymiana filtra. Efekt: na pierwszym biegu wentylatora w korku żona stwierdziła że jej zimno a było jakieś 30 stopni.

Pozdrawiam

Re: 1,5dCi - sprzęgiełko klimatyzacji ( ? ) problem

PostNapisane: wtorek, 16 października 2012, 18:25
przez czarek0402
Potwierdzam,mimo rzekomego pustego układu jest gaz pod ciśnieniem,przy rozłączaniu będzie głośno,nie wystrasz się.Tylko podjedź do klimiarza,niech zmagazynuje Twój gaz,to co masz tam jeszcze,naprzykład 300ml to będzie 30-60zł?Potem odbierzesz przy napełnianiu i odgrzybianiu.No tak po napełnieniu jest bardzo zimno,bardzo szybko,ale po kilku,kilkunastu miesiącach już nie tak,niby szczelne,ale i tak ubywa.Klima dobra,ale prędzej czy później dopadnie Cię katar,zatoki,ból głowy,mimo ustawień nawiewów,temperatur,kierunków nadmuchu :roll:

Re: 1,5dCi - sprzęgiełko klimatyzacji ( ? ) problem

PostNapisane: wtorek, 16 października 2012, 20:00
przez Lucass
pietrek napisał(a):Może poprawniej kabinowy filtr przeciwpyłkowy (z resztą jak kto woli) im bardziej zabrudzony tym wyższe ciśnienie tworzy się w układzie. Normalnie powinno być ok 7 bar. Mój filtr był praktycznie zatkany, ciśnienie dochodziło do 15 bar i padło sprzęgiełko na sprężarce.
Sorka, ale nie widzę związku przyczynowo skutkowego. To dwa odrębne układy połączone tylko przez parownik, który jest tu jedynie wymiennikiem ciepła (a raczej zimna). Więc ciśnienie w układzie wentylacji wnętrza przed filtrem, a więc i przed parownikiem nie ma żadnego przełożenia na funkcjonowanie klimy jako takiej. Co najwyżej na skuteczność jej działania na wnętrze pojazdu.
Dodatkowo gdyby w układzie wentylacji panowało ciśnienie 15, a nawet 7 barów, to wszystkie te plastiki rozpi...łoby w iment.
Ale za to wentylator nadawałby się na sprężarkę do pompowania kół.

Re: 1,5dCi - sprzęgiełko klimatyzacji ( ? ) problem

PostNapisane: środa, 17 października 2012, 00:27
przez pietrek
Lucass ciśnienie które podałem to ciśnienie gazu w układzie klimatyzacji podczas pracy sprężarki na biegu jałowym silnika. Gdy filtr jest zatkany nie ma przepływu powietrza przez parownik więc robi się coraz zimniejszy.
Ale dlaczego tak się działo to nie wiem. Ciśnienie ok patrzałem na wskaźnik na maszynie i grzecznie słuchałem uwag elektryka który mi to robił.
Tylko nie pasuje mi dlaczego im chłodniejszy parownik (zatkany filtr kabinowy co skutkowało brakiem przepływu powietrza przez parownik) tym ciśnienie robiło się większe, przecież to czysta fizyka, rozszerzalność cieplna... Czy czegoś nie rozumiem?

Re: 1,5dCi - sprzęgiełko klimatyzacji ( ? ) problem

PostNapisane: środa, 17 października 2012, 07:36
przez Lucass
Ja też :) Zwłaszcza, że przecież przepływ przez parownik i tak jest regulowany przez prędkość wentylatora. Na I biegu stosunkowo niewielki i zapewne zbliżony do przepływu na IV biegu przy zapchanym filtrze.
Ale nie przejmuj się. Specjaliści tak już mają. Dla kasy wcisną CI każdy kit, licząc na to, że przecież się nie znasz, więc nie będziesz kwestionował.
A faktyczna przyczyna bywa często prozaiczna i nie generuje kasy.