
Nic dodać, nic ująć do tego co powiedział Bullitt
Może jedynie to, że 1 kN nie równa się bynajmniej 1 kg i o tym musicie pamiętać


Niuton
Siłę najczęściej wyraża się w niutonach - N.
1 N = 1 kg ∙ m/s2
Jeden niuton jest to siła, która jednemu kilogramowi nadaje przyspieszenie o wartości 1 m/s2.
Oczywiście jest to również siła, która 2 kilogramom nadaje przyspieszenie 0,5 m/s2, a 10 kg - 0,1 m/s2 itd....
Jeden niuton nie jest dużą siłą. Jest ona w przybliżeniu równa sile ciężkości potrzebnej do utrzymania w ręku przedmiotu o masie 100 g - czyli np. tabliczki czekolady, lub standardowego kotleta w restauracji.
Stara jednostka siły - kilogram siła
Nieraz jeszcze można spotkać starą jednostkę siły - tzw. "kilogram siła" (1kG - "G" jest tu pisane dużymi litrami). Z definicji miała to być siła, równa ciężarowi ciała o masie 1 kg.
Łatwo stąd wywnioskować, że:
1 kG ≈ 9,81 N
Kilogram siła był z jednej strony dość wygodny, bo wiązał się z dobrze znaną masą 1 kg, ale z drugiej strony bardzo mylący, bo utożsamiał siłę z masą, mimo że są to wyraźnie różne wielkości.
Jeszcze jedną starą jednostką siły jest dyna.
1 dyna = 1 kg ∙ cm/s2
A ponieważ 1 m = 100 cm, więc :
1N = 100 dyn.
Dyna nie ma wady kilograma siły (nie myli się z masą) jednak jest już właściwie wyłącznie historyczną jednostką związaną z rzadko dziś używanym systemem jednostek CGS (oparty na jednostkach podstawowych Centymetr, Gram, Sekunda).
Żeby utrzymać w dłoni ciężarek 1 kg potrzeba na to siły ok. 10N.
czubcia napisał(a):
Idąc Waszym tokiem rozumowania to w kraju nie ma obowiązku stosoania opon z indeksem C do żadnego samochodu, nawet typowo ciężarowego. Jakoś nie jestem przekonany, po coś je produkują.
czubcia napisał(a):
Ktoś może wie na jakiej podstawie firmy ubezpieczeniowe odmawiają wypłaty odszkodowania? Jeśli faktycznie odmawiają na coś się zapewne powołują. Zapewne na jakiś konkretny przepis.
czubcia napisał(a):
Ktoś wie czym różni się opona z oznaczeniem C od Ref i od XL ?
czubcia napisał(a):Im więcej czytam tym bardziej głupieję. Już nie wiem co kupić.
Zakładając że macie zupełną racje, policja mandatu nie da a ubezpieczyciel, odpukać w razie czego wypłaci to upatrzyłem sobie tak
Michelin ALPIN A3 165/70R14 85 T XL - 246zł
Michelin Agilis 41 Snow-Ice 165/70 R14 85R XL - 232zł
Goodyear Ultra Grip 7+ 165/70R14 85 T XL - 252zł
Ciekawostką jest fakt że ten Agilis 41 jest polecany przez Michelina do lekkich samochodów dostawczych jak Kangoo a nie ma indeksu C.
Gdybym uparł się na indeks C musiałbym kupić opnki Agilis 61 które w.g. producenta przeznaczone są do aut dostawczych średnich i dużych.
Michelin AGILIS 61 SNOW-ICE 165/70R14 89 Q - 364zł
Goodyear Ultra Grip 7+ 165/70R14 89/87 R C - 336zł
Co wybrać nie mam pojęcia. Teoria o braku potrzeby posiadania opon z indeksem C kusząca, różnica w cenie znacząca nawet na 1szt. Tylko co z ubezpieczycielem?
Idąc też innym tropem:
1. Dopuszczalna masa całkowita skoczka 1690kg
na 4 oponki to po 422,5kg czyli taka ma być minimalna nośność opony.
2. Największy dopuszczalny nacisk osi 8,72kN
8720N / 9,81 = 888,89kg
888,89/2=444,45 czyli taka ma być minimalna nośność opony
Pytanie: które z obliczeń jest prawidłowe i gdzie ewentualnie jest błąd.
czubcia napisał(a):W świetle powyższych obliczeń:
czy wystarczy mi opona o indeksie nośności 80 (450kg)? Bez C, Ref czy XL.
Jeśli tak to po co ładują fabrycznie dużo większe i z ideksami?
czubcia napisał(a):Dużo tych pytań i wątpliwości. Googlam już drugi dzień i nic sensownego na ten temat znależć nie mogę.
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości